کد QR یا بارکد دو بعدی چیست؟
بدون شک با بارکدهای مربعی در کاتالوگ های تبلیغاتی، بسته های پستی، منوی رستوران ها و صورت حساب ها برخورد کرده اید. این مربع های سیاه و سفید یا کدهای QR توسط دوربین تبلت یا گوشی هوشمند اسکن می شوند و به اطلاعاتی تبدیل می شوند که به فعالیت های روزانه شما سرعت می بخشد. در این مقاله بارکد دو بعدی یا QR کد جامع، انواع و کاربردهای آن در زندگی روزمره را معرفی کرده ایم. پس با ما همراه باشید تا با مزایای استفاده از این فناوری بیشتر آشنا شوید.
بارکد یا کد QR دو بعدی چیست؟
کد QR نوعی بارکد ماتریسی است که در سال 1994 توسط شرکت ژاپنی Denso Wave ساخته شد. کد QR یک شی قابل خواندن توسط ماشین است که می تواند حاوی اطلاعاتی در مورد یک شی متصل باشد. به عبارت دیگر، یک کد قابل خواندن توسط ماشین متشکل از رشته ای از فضاهای سیاه و سفید است که اغلب برای ذخیره URL ها یا سایر اطلاعاتی که توسط دوربین گوشی خوانده می شود، استفاده می شود.
کد QR (کد پاسخ سریع) یک بارکد قابل اسکن است که به راحتی توسط دستگاه های اسکنر دیجیتال و گوشی های هوشمند خوانده می شود. بارکدهای دو بعدی داده ها را به صورت مجموعه ای از پیکسل ها در یک شبکه مربع ذخیره می کنند. یک شرکت ژاپنی به نام Denso Wave، یکی از زیرمجموعههای تویوتا، برای اولین بار در سال 1994 کدهای QR را به عنوان روشی دقیقتر برای ردیابی وسایل نقلیه و قطعات تولیدی اختراع کرد. سرانجام Denso Wave کد QR خود را در دسترس عموم قرار داد و اعلام کرد که از پتنت خود استفاده نمی کند. به این معنا که هر کسی می تواند کد خود را با آن فناوری ایجاد کند.
بارکدهای دو بعدی یا کدهای QR، نوع پیشرفته ای از بارکدهای یک بعدی سنتی هستند. این کدها می توانند داده هایی شامل 7000 رقم و 4000 کاراکتر مانند علائم نگارشی و کاراکترهای خاص را ذخیره کنند. اطلاعاتی مانند شماره تلفن یا آدرس اینترنتی نیز به راحتی در این کدها رمزگذاری می شوند.
دوربین های گوشی های هوشمند به راحتی می توانند این کدها را اسکن کرده و به داده های ذخیره شده دسترسی داشته باشند. اگر گوشی شما این ویژگی را ندارد، می توانید با مراجعه به گوگل پلی، انواع مختلفی از برنامه ها را برای اسکن این نوع کدها پیدا کنید.
انواع کدهای QR (کدهای QR) بر اساس طراحی و عملکردها
کدهای QR از نظر طراحی و عملکرد بسیار متفاوت هستند و هر کدام عمدتاً در دستههای ایستا و پویا قرار میگیرند.
کدهای QR استاتیک
داده های ذخیره شده در کدهای ثابت هرگز قابل تغییر نیستند. بنابراین، آنها برای ذخیره داده های استاتیک ایده آل هستند. نمونههایی از برنامههای کد دو بعدی در دنیای امروز، اطلاعاتی مانند رمزهای عبور وایفای، شماره اعضای تیم یا کدهای سفارش هستند که بسیاری از کدهای رویدادها تغییر نمیکنند.
جنبه مثبت این توکن ها این است که تاریخ انقضا ندارند. بنابراین پس از ذخیره اطلاعات و تنظیم محتوای خود، کارتان تمام است. اگر می خواهید اطلاعات خود را به طور دائم تغییر داده و به روز کنید، بهتر است از کدهای پویا استفاده کنید.
کد QR پویا
با استفاده از کدنویسی پویا می توانید در هر زمان تغییرات لازم را در داده های خود ایجاد کنید. دلیل این امر این است که اطلاعات کد دوبعدی در کد ذخیره نمی شود و اسکن کد مخاطبان شما را به URL تعریف شده در آن هدایت می کند. به عنوان مثال، یک رستوران می تواند مشتریان را با کد پویا به منوی وب سایت خود هدایت کند. یکی از بهترین مزایای این کدها در دسترس نبودن اطلاعات کاربر است. زمان، مکان و دستگاه مورد استفاده تنها دادههایی هستند که با هر اسکن مشاهده و ردیابی میشوند.
انواع کد QR (QR Code) در مورد برنامه
انواع کدهای QR را می توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. به عبارت دیگر هر کدام از این کدها دارای ویژگی های خاص و متمایزی هستند که باعث کاربردهای ویژه ای برای آنها می شود.
میکرو کد QR
این کد در اندازه های مختلف موجود است، کاربرد محدودی دارد. بنابراین هر اسکنر نمی تواند داده های ذخیره شده را استخراج کند. کوچکترین میکروکد دو بعدی یک ماژول 11x11 است که حداکثر 21 کاراکتر الفبایی عددی را رمزگذاری می کند.
کد QR مدل 1
این نوع کد دوبعدی نمونه اولیه Micro QR و Model 1 است که تا 468 بایت داده را ذخیره می کند و 707 کاراکتر الفبایی را رمزگذاری می کند.
الگوی کد QR 2
کد QR مدل 2 آپدیت مدل 1 است و تراکم داده بالاتری نسبت به آن دارد. این نوع کد دوبعدی که می تواند تا 4296 کاراکتر الفبایی عددی را ذخیره کند، بیشترین کاربرد را در بین کدهای دو بعدی دارد.
کدهای IQR
IQR یک کد متریک دو بعدی است که می تواند اطلاعات زیادی را ذخیره کند. تعداد کاراکترهای قابل ذخیره در بزرگترین ماژول این کد (422x422) 40000 کاراکتر عددی است. وقتی فضا مشکل است، این کدها به اشکال مختلف مستطیلی یا مربعی ساخته می شوند.
کودا ظفر
کدهای Secure Quick Response یا کدهای SQR بارکدهای دو بعدی با تراکم اطلاعات بالا هستند. به دلیل امنیت بالای آنها؛ این کدها برای ذخیره اطلاعات شخصی استفاده می شوند و هیچ اسکنر نمی تواند داده های موجود در آنها را بازیابی کند.
کد FrameQR
این نوع کد QR یک کد فریم سفارشی شده است که می تواند حاوی اطلاعات بزرگتری مانند گرافیک، تصویر یا تصویر باشد.
کدهای QR یا بارکدهای دو بعدی چگونه کار می کنند
کدهای QR از مربعهای سیاهی تشکیل شدهاند که در یک شبکه یا ماتریس روی پسزمینه سفید مرتب شدهاند. هنگامی که یک کد دو بعدی توسط اسکنرها اسکن می شود، الگوی منحصر به فرد درون آن به داده های قابل خواندن تبدیل می شود. در واقع، اسکنرها اطلاعات را از الگوهای موجود در ماتریس استخراج می کنند و اینجاست که می توانید به صفحه مورد نظر خود بروید، به آدرس ایمیل ذخیره شده در کد دسترسی پیدا کنید یا اطلاعات محصول را پیدا کنید.
این کدها می توانند اطلاعات بیشتری نسبت به بارکدهای سنتی ذخیره کنند و می توانند چهار فرمت داده را مدیریت کنند:
یک روش عددی
این حالت به عنوان موثرترین حالت ذخیره سازی در نظر گرفته می شود، از ارقام اعشاری 0 تا 9 استفاده می کند و حداکثر 7089 کاراکتر مجاز است.
حروف عددی رژیم
انواع مدیریت داده در کدهای QR برای اعداد اعشاری 0 تا 9، حروف بزرگ الفبا، علائم نگارشی، نمادهای $، ٪، *، +، - و همچنین فاصله ها استفاده می شود. نوع حروف الفبا به شما امکان می دهد تا حداکثر 4296 کاراکتر را در یک کد دو بعدی ذخیره کنید.
بایت های روش
حالت بایت برای کاراکترهای مجموعه کاراکترهای ISO-8859-1 است که اجازه می دهد تا 2953 کاراکتر در یک کد QR ذخیره شود.
حالت کانجی
در کد دو بعدی حالت مدیریت داده برای رمزگذاری کاراکترهای ژاپنی استفاده می شود. این حالت برای اولین بار توسط Denso Wave توسعه یافت، این حالت کارآمدترین است و به کاربران اجازه می دهد تنها 1817 کاراکتر را ذخیره کنند.
امروزه در جهان کاربردهای کد QR وجود دارد
بارکد دو بعدی یا کد QR در دنیای امروز کاربردهای زیادی دارد. امکانات ارائه شده توسط انواع مختلف کد بی پایان است. در زیر برخی از امکانات و کاربردهای کد دو بعدی آورده شده است:
بسیاری از کسب و کارها از کدهای QR در کمپین های خود استفاده می کنند. زیرا این یک راه سریعتر برای جذب افراد به وب سایت شما است.
اگر محصولی را در کاتالوگ یک برند مشاهده کردید، اسکن بارکد آن شما را مستقیماً به صفحه محصول در وب سایت برند می برد.
کد QR تعبیه شده در بسته بندی محصول اطلاعات زیادی در مورد خواص، ویژگی ها، قیمت و قابلیت اطمینان محصول به بازدیدکنندگان ارائه می دهد.
این کدها که در ابتدا در صنعت خودروسازی و برای ردیابی قطعات توسعه یافتند، اکنون در صنایعی که تولید و تحویل باید از نزدیک ردیابی شوند بسیار مفید هستند.
بارکدهای دوبعدی سهم بزرگی در صنعت پست در سراسر جهان داشته اند. کارکنان پست با افزودن این بارکدها به راحتی می توانند اطلاعات بسته پستی مورد نظر را مطالعه کنند.
در رستوران ها، مشتریان می توانند بارکدهای دو بعدی را برای دسترسی بهتر و راحت تر به منوی رستوران اسکن کنند.
با قرار دادن کد QR در پشت کارت ویزیت، می توانید مخاطب را مستقیماً به صفحه لینکدین خود یا سایر شبکه های اجتماعی هدایت کنید.
ارسال و دریافت اطلاعات پرداخت ممکن است یکی از رایج ترین کاربردهای کدهای QR باشد.
مجموعه های آموزشی مکان دیگری است که کدهای QR کاربردهای بسیار ابتدایی دارند. با اسکن کد دو بعدی، دانش آموزان می توانند به موضوعات درسی از موسسه مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.
و بسیاری از برنامه های دیگر بارکد دو طرفه یا کد QR را در زندگی امروز ما ضروری کرده اند.
امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا در مورد فناوری کد QR، یعنی بارکدهای دو بعدی و کاربرد آنها در دنیای مدرن بیشتر بدانید. به یاد داشته باشید که شما همچنین می توانید داده های خود را با استفاده از یک کد QR به گیرندگان و مشتریان خود ارائه دهید و از مزایای منحصر به فرد این فعالیت برای کسب و کار خود بهره ببرید.
برداشت شده از: https://avafarhang.com/what-is-qr-code/
نظرات شما عزیزان: